سال مرگِ، #ادوارد_سعید
نقل و قولی از کتابِ #راهنمای_نظریۀ_ادبی_معاصر
بخشِ نظریههای #پسامدرنیست_و_پسااستعماری
ادوارد سعید در مقالۀ اول کتاب جهان، متن و منتقد به بررسی «جهانی بودن» متون میپردازد. وی این دیدگاه را که گفتار در جهان است و متون از جهان دور شدهاند، و صرفاً در اذهان منتقدین موجودیتی مبهم دارند نفی میکند. به عقیدۀ او نقد در سالهای اخیر بهاین دلیل در زمینۀ «نامحدود بودن» تفسیر مبالغه میکند که این امر پیوند میان متن و واقعیت را از بین میبرد.
سعید از اسکار وایلد نتیجه میگیرد که کلیۀ کوششهایی که برای جداکردن متن از واقعیت صورت میگیرد محکوم بهشکست است. وایلد سعی کرد نوعی دنیای ایدهآل سبک پدید آورد که در آن کل وجود را در یک سخن قصار خلاصه کند. امّا سرانجام، نوشتار او را در تضاد با دنیای «بهنجار» قرار داد. در دادگاه جنایی، یک نامۀ متهم کننده بهامضای وایلد، بهمدرک اصلی دعوا علیه او تبدیل شد. متون عمیقاً «جهانی»اند: کاربرد و اثرات آنها مقید به«مالکیت، اقتدار، قدرت و تحمیل زور است.»
دربارۀ قدرت منتقد چه میتوان گفت؟ سعید میگوید، هنگامی که یک مقالۀ انتقادی مینویسیم ممکن است با متن و مخاطب وارد یک یا چند رابطه شویم؟ مقاله ممکن است در حد فاصل متن ادبی و خواننده، یا در سمت یکی از آنها قرار بگیرد. وی در مورد زمینۀ تاریخی واقعی مقاله، سوال جالبی را مطرح میکند:
«رابطۀ کیفیت گفتار مقاله با واقعیت بهلحاظ نزدیکی، دوری و در درون واقعیت بودن، یعنی عرصۀ حیاتی و حضور تاریخی و غیر متنی که همزمان با درج مقاله رخ میدهد چیست؟» چون اندیشۀ پساساختگرایی عوامل «غیر متنی» را کنار میگذارد، واژگانی که سعید به کار میگیرد (واقعیت، غیرمتنی، حضور) نوعی حمله بهپساساختگرایی است.
وی در ادامۀ کار خود این پرسش را به سمت نظریۀ آشناتر فوکویی هدایت میکنند: منتقد هیچگاه نمیتواند معنای یگانۀ یک متن متعلق به گذشته را منفعلانه منتقل کند، بلکه همواره ناگزیر است در چارچوب «آرشیو» زمان حال بنویسد. به عنوان مثال، سعید فقط میتواند بر حسب آنچه که در سخن نیز بهنوبۀ خود به گونهای غیرشخصی در آرشیو زمان حال تولید شده است. او برای آنچه میگوید ادعای کسب اقتدار ندارد، با وجود این سخن نیرومندی عرضه میدارد.
مجلۀ #فرهنگِادبیاتِداستانی
مجلۀ فاد (فرهنگِ ادبیاتِ داستانی) سعید ,واقعیت ,میگیرد ,مقاله ,میکند ,منتقد ,ادوارد سعید ,ادبی معاصر ,نظریۀ ادبی ,کتابِ راهنمای ,مرگِ، ادوارد ,کتابِ راهنمای نظریۀ منبع
درباره این سایت